Cultura

‘Confluències’, el programa de l’IVAM que ompli d’art els pobles menys habitats

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita; la directora adjunta de l’IVAM, Sonia Martínez; la coordinadora del projecte, Eva Bravo, i els artistes Bleda y Rosa, Pilar Beltrán, Carlos Izquierdo, Sandra Mar, Luce i el col·lectiu Makea tu vida han presentat la segona fase de ‘Confluències’, un projecte d’intervencions artístiques en 24 pobles de la Ruta 99, municipis de la Comunitat Valenciana amb menys de 100 habitants.

“‘Confluències’ és un programa que s’insereix en la línia de treball de ‘L’IVAM al territori’, que pretén descentralitzar el museu, desplaçar-lo i obrir-lo, en col·laboració i en diàleg amb altres territoris i institucions”, ha explicat Nuria Enguita sobre aquest projecte que va començar en 2021 i s’estendrà al llarg de dos anys.

Bleda y Rosa, Pilar Beltrán, Carlos Izquierdo, Sandra Mar, Luce i el col·lectiu Makea tu vida són els artistes que participen en aquesta segona part i que desenvoluparan una obra específica als municipis de Torralba del Pinar-Pavías, Villanueva de Viver, Higueras, Matet, Fuente la Reina i Sacañet.

“La selecció d’artistes que han desenvolupat les seues residències en aquestes noves poblacions inclou persones que ja formaven part de la primera fase de ‘Confluències’ a l’Alt Millars, com Luce, Carlos Izquierdo, Sandra Mar o Bleda y Rosa; però també incorpora noves mirades, com la de Makea tu vida o Pilar Beltrán”, ha detallat Sonia Martínez.

Els projectes artístics són el resultat d’un procés de contacte amb el territori. “Totes les intervencions són fruit de residències als municipis. Els artistes han conviscut, s’han reunit, han debatut amb els veïns sobre els seus interessos, inquietuds. Són, per tant, accions culturals en i des del territori, amb les persones en el centre”, ha destacat la directora adjunta sobre aquesta proposta que pretén reflexionar sobre qüestions com la perifèria, la ruralitat, la importància dels processos, el fet d’habitar i la memòria.

La coordinadora del programa, Eva Bravo, ha explicat la metodologia de treball i ha destacat “la importància de la interacció amb l’entorn, el fet de cohabitar amb els veïns i establir vincles amb el territori”. Sobre la selecció de participants ha destacat que tots són de la Comunitat Valenciana, de generacions distintes per a incloure diversitat. “Tots els artistes incorporen en les seues metodologies de treball processos d’escolta”.

María Bleda (Castelló de la Plana, 1969) i José María Rosa (Albacete, 1970), guanyadors del Premi Nacional de Fotografia 2008, han instal·lat dues porteries de futbol efímeres amb la finalitat de connectar simbòlicament dos xicotets municipis contigus, Torralba del Pinar i Pavías. Aquestes escultures estan situades en plena naturalesa i distanciades per l’orografia del terreny per a destacar la impossibilitat per a la pràctica del joc, alhora que despleguen una reflexió “sobre què entenem per paisatge, per terra, per territori”, segons han explicat els creadors.

La intervenció de Sandra Mar (València, 1995) a Matet consisteix en diverses peces de fang modelat a mà sobre les quals inscriu testimonis de les persones vinculades al poble. “Parle de l’empremta d’aquells que ja no hi són, de les coses que ocorren allí i de les coses que ja no succeeixen”, ha apuntat Sandra Mar.

‘Higueras, espacio sonoro’ és el projecte de Carlos Izquierdo (Alacant, 1982), en el qual converteix un otòfon, popularment conegut com a ‘trompetilla’, en un element escultòric. L’artista considera que “és una crida a l’escolta a través d’un artefacte poètic”.

La proposta de Pilar Beltrán parteix del seu descobriment del llavador municipal de Villanueva de Viver per a crear uns sabons que inclouen la inscripció ‘acto de conciliación’ i s’ofereixen al visitant com una invitació al diàleg. En paraules de l’artista, “volia reflexionar sobre l’aigua com a element possibilitador de vida”.

El col·lectiu Makea tu vida proposa la creació d’un banc de fusta amb una inscripció gravada que declara ‘La____del pueblo’. “Un missatge incomplet, un buit deixat a la interpretació”, han assenyalat. El banc és una peça concebuda com a “senyal” a la cova de Sacañet i com “un espai on descansar”.

Luce (València, 1989), que ha presentat el seu projecte de forma virtual, ha intervingut sobre la torre elèctrica de Fuente la Reina amb missatges poètics que descriuen l’entorn.

Sonia Martínez, la directora adjunta de l’IVAM, ha conclòs recordant que el pròxim 7 de maig els artistes inauguraran les intervencions als seus respectius municipis, acompanyats dels veïns.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint