Comunicat de la societat valenciana de pediatria davant la imminent arribada de nens refugiats procedents del conflicte bèl·lic d’Ucraïna

La Societat Valenciana de Pediatria és el lloc de trobada de tots els pediatres de la Comunitat Valenciana. La seva funció principal és ser garant de l’estat de benestar dels menors a través de tasques de prevenció i actuació directa.

Tot conflicte armat genera un gran nombre de desplaçaments de les víctimes de la guerra. Entre els refugiats més vulnerables hi ha els nens víctimes d’aquesta desraó.

Davant la imminent arribada de nens refugiats procedents de la guerra d’Ucraïna, la Societat Valenciana de Pediatria vol manifestar:

-La seva exigència de la fi de la guerra a través de les negociacions dels diferents agents internacionals (països i organismes). Només restaurant la pau es podrà restituir una situació de seguretat dels nens primeres víctimes vulnerables de tanta barbàrie.

-Els nens refugiats tenen un marc de protecció reforçat per la seva condició de nens i de refugiats, per la qual cosa els seus drets haurien d’estar blindats.

-La repercussió psicològica en el desenvolupament dels menors refugiats és molt greu i de vegades irreversible. La separació forçosa dels éssers estimats els genera una situació d’inseguretat que repercutirà molt negativament en el desenvolupament.

-Els nens que es veuen obligats a abandonar casa seva necessiten que se’ls garanteixi el seu dret de protecció i gaudir d’unes condicions de vida dignes. És per això que es planteja la possibilitat d’organitzar un sistema d’acolliment a llars privades i entorns comunitaris.

-Les autoritats responsables tant a nivell estatal, autonòmic i local han de solucionar les limitacions del sistema dʻacollida. Cal una regulació legal mitjançant un reglament específic en la matèria.

-S’han d’agilitzar les demores que genera la gestió d’expedients de petició d’asil a Espanya. És per això que cal dotar de recursos des de les autoritats en aquesta matèria. Són clarament inadequats els fons econòmics disponibles per cobrir el sistema d’acolliment davant d’una arribada disparada.

Tinguem en compte també que davant de l’arribada massiva de nens refugiats el sistema sanitari es veurà sotmès a una gran sobrecàrrega. La importació de malalties, la necessitat de completar calendaris vacunals, la rehabilitació de les seqüeles físiques de la guerra i l’organització de la infraestructura d’acollida fa necessari comptar més mitjans econòmics i humans per fer front a la crisi generada pel conflicte.

Caldrà disposar d’un sistema adequat de recepció, valoració, acolliment i seguiment d’aquests menors. Per això insistim en la necessitat de dotar de més mitjans el Sistema Sanitari i el de Serveis Socials que veuran incrementades les seves demandes.

Caldrà comptar amb una tasca coordinada d’organitzacions no governamentals que podrien suplir la manca de mitjans.

Informació i Foto: Societat Valenciana de Pedriatria