Castelló celebra el Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme amb el suport a les persones amb TEA i les seues famílies
La plaça Major ha acollit aquest matí l’acte commemoratiu del Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme, una cita que ha servit per a donar visibilitat a les persones amb trastorn de l’espectre autista, reivindicar els seus drets i reforçar el compromís institucional amb la inclusió.
Durant l’acte s’ha donat lectura al manifest del Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme 2026 i, com a fermall final, s’ha realitzat un llançament de globus blaus en senyal de suport i sensibilització. A la trobada han assistit l’alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, la delegada del Consell a Castelló, Susana Fabregat, la regidora de Benestar Social, Clara Adsuara, el regidor de Salut Pública, Luciano Ferrer, membres de la corporació municipal; representants de les associacions APNAC, TEACAST i El CAU, així com nombrós públic que ha volgut sumar-se a aquesta jornada.
L’alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, ha subratllat que “des que arribem a l’Ajuntament, com a equip de govern, tenim una convicció molt clara: totes i cadascuna de les persones som iguals i totes mereixem les mateixes oportunitats”. En aquest sentit, ha assegurat que l’objectiu és continuar avançant cap a “una ciutat sense discriminacions, una ciutat inclusiva, en la qual ningú es quede arrere i en la qual treballem juntes i junts per a reduir les desigualtats fins a fer-les desaparéixer”.
A més, Carrasco ha posat l’accent en el paper de les associacions, en afirmar que “estan al costat de les famílies, de les persones amb autisme i del seu entorn, oferint suport, comprensió i acompanyament cada dia de l’any”, una labor que ha qualificat de “senzillament, incalculable”.La primera edil ha remarcat que “el nostre compromís amb les associacions d’autisme és ferm i clar: estem al vostre costat, estem per a servir-vos d’ajuda, per a avançar amb vosaltres en la senda de la igualtat d’oportunitats i drets”.
El manifest reclama més suports i menys prejudicis
El manifest del Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme 2026 incideix en la necessitat de continuar avançant en la visibilitat, els drets i la inclusió real de les persones autistes. El text recorda que les persones amb autisme han de poder participar en la societat en igualtat de condicions i comptar amb suports especialitzats i individualitzats en totes les etapes de la seua vida.
Així mateix, el document reclama a les administracions i a la societat més sensibilització, menys prejudicis i recursos adequats en àmbits com l’educació, l’ocupació, l’accessibilitat i la vida en comunitat, amb la finalitat de garantir una inclusió efectiva i una igualtat real d’oportunitats.
Una aposta per la inclusió de les persones amb TEA
L’Ajuntament de Castelló ve impulsant diferents accions orientades a afavorir la inclusió i el benestar de les persones amb trastorn de l’espectre autista. En aquest sentit, s’han promogut iniciatives adaptades a les seues necessitats per a facilitar la seua participació en activitats destacades de la ciutat.
Així, les persones amb TEA han pogut gaudir tant de l’arribada del Carter Real com de la Cavalcada de Reis en espais adaptats. De la mateixa manera, durant la passada fira d’atraccions de les festes de la Magdalena es va habilitar un horari especial sense llums ni so, amb la finalitat de crear un entorn més accessible i amable per a aquest col·lectiu.
Informació i Foto: Ajuntament de Castelló