Burning Spear en Rototom Sunsplash
Pachamama rep la ministra del Brasil Sonia Guajajara en una trobada sobre ‘Saviesa ancestral’ al costat de Sóc Tribu
Discovery Lab estrena la seva programació amb un taller per aprendre a elaborar gelat amb ajuda de la ciència i Jamkunda apropa en un showcooking la gastronomia africana
Si hi ha un nom lligat a Rototom Sunsplash des dels seus inicis, aquest és Burning Spear, un dels màxims exponents mundials del reggae més místic. Ha estat, probablement, el inspirador més gran del festival, després del seu concert a la mateixa sala del nord d’Itàlia on, un any després, naixeria la macrocita reggae. Per això, no podia faltar a la celebració d’aquestes 30 edicions, que celebrarà aquest diumenge 17 sobre un Main Stage que també vibrarà amb Julian Marley. El fill de Bob Marley protagonitzarà la primera picada d’ullet del certamen al llegat de la llegenda del reggae, que hauria fet 80 anys aquest 2025.
Tot plegat, en una nit amb molts altres asos jamaicans, com la banda Third World, que torna al festival amb el seu xou d’alta qualitat musical i la seva eclèctica barreja de reggae, funk i soul; i Mortimer, jove talent que fusiona el roots reggae tradicional amb ritmes contemporanis, creant el brou de cultiu per a un so únic i captivador.
Rototom Sunsplash segueix apostant pels estils musicals sorgits del reggae o fusionats amb ell, com ara el hip hop. És el cas de l’artista xilena Ana Tijoux, una de les figures més influents del hip-hop llatinoamericà, que barreja amb folklore, reggae i electrònica. Irromprà sobre un Lion Stage que sumarà també les propostes de la formació de reggae fusionat amb jazz i gospel Abakush; Kumbia Boruka, liderant una àmplia oferta de ska, rumba i cúmbia, i Big Red, el reconegut cantant de dancehall francès, exmembre de Raggasonic i creador de l’estil vapor-dub.
En aquesta transició entre l’agenda musical i l’extramusical del festival emergeix la Reggae University, que diumenge acollirà un dels moments estel·lars de l’edició: la trobada del públic amb Burning Spear (19.00 hores) una de les figures més icòniques i enigmàtiques de la història del roots reggae, hores abans del seu xou al Main. A més, a la sessió ’45 Anys d’Ariwa Sounds: Roots, Dub i Lover’s Rock’ (17.30 hores) el productor britànic-guyanès Mad Professor guiarà el públic a través dels molts girs i transformacions de la seva llarga carrera, juntament amb les intervencions dels col·laboradors Big Youth, Naster See Aisha i Sister Aisha Ariwa. La programació del 17 d’agost arrencarà a les 16.30 hores amb la projecció de la pel·lícula 25 years walking together.
Prefestival
Ja al pla purament extramusical, la segona jornada del Rototom Sunsplash 2025 vindrà marcada per inauguració de l’espai científic Discovery Lab que, de la mà del CERN, acollirà divertides propostes com el taller-show ‘La ciencia del gelado’ per aprendre a elaborar aquestes postres refrescants amb ajuda de la ciència; o xerrades sobre l’univers i l’aventura tecnològica del cinema.
L?agenda del Fòrum Social seguirà aquest diumenge 17 d?agost (18.00 hores) amb més cinema. El Teatre Municipal projectarà la pel·lícula ‘Els somnis de Pepe-Movimiento 2052’, al voltant de la figura i el missatge de l’expresident d’Uruguai, José (Pepe) Mujica, i dirigida per Pablo Trobo, que presentarà la sessió. «En un planeta en camí al col·lapse climàtic i una humanitat que persegueix un model depredador sobre desenvolupament i consum, la filosofia, i el somni, de Pepe Mujica no és només el d’una societat més justa i solidària, sinó deixar un planeta millor per a les generacions futures», afegeixen des de la Fundació Exodus del Rototom, impulsora del Foro.
Pachamama serà testimoni d’un diàleg al voltant de les ‘Savies ancestrals’ entre la líder indígena i ministra del govern del Brasil Sonia Guajajara, i Agustín Ostos, de Sóc Tribu (19.00 hores). Jamkunda explorarà les mil possibilitats de la gastronomia del continent africà en un taller de cuina a càrrec d’Abarka; mentre Rototom Circus obrirà la programació amb la companyia Express i el seu espectacle ‘Inkógnito’ (21.00 hores).
Per al públic infantil, Mágico Mundo oferirà al costat de les seves àrees de joc lliure, diverses sessions de contacontes i una de música en família amb la història del reggae com a temàtica. L’adolescent Teen Yard s’obrirà a la creativitat de La Simulació, una cooperativa cultural i juvenil que posa el focus a la cultura com a motor de canvi social.