Begoña Carrasco defensa el valor de la gastronomia com a motor turístic i econòmic per a la ciutat de Castelló
L’alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, ha ressaltat hui la importància de la gastronomia i del turisme gastronòmic “per a consolidar a Castelló com una verdadera capital gastronòmica a nivell nacional”. Carrasco ha expressat aquest desig durant la seua intervenció en la gala dels Premis de l’Acadèmia de Gastronomia de la Comunitat Valenciana (AGCV) que ha acollit al Gran Casino del Grau de Castelló. Una cita en la qual ha estat també present la regidora de Turisme, Arantxa Miralles, en un acte que ha comptat amb la presència de la presidenta de les Corts, Llanos Massó, així com el conseller de Sanitat, Marciano Gómez; la consellera d’Educació, Carmen Ortí; el secretari autonòmic de Turisme, José Manuel Camarero, a més el director general de Turisme, Israel Martínez o el diputat provincial de Turisme, Andrés Martínez, la delegada del Consell, Susana Fabregat o la subdelegada del Govern, Antonia García Valls, entre altres autoritats. També han intervingut el president de la AGCV, Sergio Terol.
L’alcaldessa de Castelló ha subratllat que “la nostra gastronomia és sinònim també d’oportunitats per als nostres municipis, des dels pobles d’interior més xicotets, a les capitals més poblades”.
Gastronomia com a motor econòmic
Així, la primera *edila ha posat l’accent que “des del Govern de la ciutat, apostem pel turisme gastronòmic com un dels eixos del nostre Pla Estratègic de Turisme i dins d’eixa gran Tercera Transformació que volem per a la ciutat de Castelló. És un verdader motor de l’activitat turística i econòmica, de l’ocupació. La gastronomia és sinònim de futur i benestar”.
“Hui, amb aquesta gala de la AGCV i els seus premis, posem en valor l’excel·lència del nostre productes; el mestratge dels nostres i les nostres xefs que els difonen”, ha ressaltat.
Productes, paisatge i talent
Carrasco ha esmentat la varietat gastronòmica i alguns dels plats i productes icònics castellonencs “amb eixos productes extraordinaris directament del Mediterrani i de la nostra horta. Amb coques salades i dolços, les rosquilletes, dolços típics com a nostres ‘pilotes de frare’, els ‘fadrinets’”. Tampoc ha deixat d’esmentar el “arrosset” del qual gaudeixen moltes de les persones que visiten la capital de la Plana”.
Begoña Carrasco ha citat en el seu discurs a l’escriptor català Josep Pla “qui sostenia que la ‘cuina és el paisatge posat en la cassola’, perquè parlar de gastronomia és parlar de la terra i de la mar on naixen els millors productes; de les mans expertes dels nostres agricultors, de l’esforç dels nostres pescadors, de pastors i ramaders. Parlem de memòria viva, de tradició i de costums que heretem dels nostres avantpassats”.
Per a l’alcaldessa de Castelló “la nostra cuina és una invitació, com diu la nostra nova marca turística, a ‘viure l’autèntic’. Perquè no poques coses hi ha més autèntiques en aquest món que asseure’s a una taula a Castelló i sentir com el paisatge es funde amb la tradició i la cuina en un plat”.
Talent gastronòmic
Per a l’alcaldessa de Castelló “la gastronomia valenciana i la de Castelló també és sinònim de talent i avantguarda. Formació, amb centres de referència com són la nostra magnífica Escola d’Hostaleria i Turisme COSDA; el CDT o GASMA, que són la pedrera de la qual naix el talent de la gastronomia castellonenca que s’exporta a les millors cuines de la Comunitat, d’Espanya i del món”.
Begoña Carrasco ha tingut paraules d’agraïment per al president de la AGCV, Sergio Terol, “per haver triat per primera vegada a la ciutat de Castelló com a seu d’aquesta gala amb tan bona representació i per reconéixer que aquest racó del Mediterrani és un dels millors llocs on reunir i assaborir el millor de la nostra gastronomia”.
Per part seua, la regidor de Turisme, Arantxa Miralles, ha subratllat que la celebració d’aquesta gala a Castelló “suposa un pas més en la consolidació de la ciutat com a destí gastronòmic de primer nivell en la Comunitat Valenciana. El fet que aquests premis se celebren per primera vegada ací demostra que anem en el bon camí, reforçant la nostra projecció turística i l’autenticitat de la nostra oferta”.
Així mateix, ha destacat que “esdeveniments com aquest ens permeten posicionar Castelló durant tot l’any, vinculant la gastronomia al territori i al producte local. Aquesta gala vol posar en valor als qui ho fan possible: pescadors, agricultors i ramaders, que són la base d’una cuina de qualitat. Des del Patronat de Turisme continuem treballant al costat del sector per a situar Castelló com un destí on viure i assaborir l’autèntic”.
Més de 400 participants
Aquesta la Gala dels Premis de l’Acadèmia de Gastronomia de la Comunitat Valenciana ha reunit a més de 400 assistents entre els quals es trobaven productors, reconeguts xefs, personal de sala, acadèmics, empresaris i agents de la societat valenciana.
Premis lliurats
Quant als premis que van centrar el protagonisme del desenvolupament de la gala, les diferents categories van ser: Premi Millor Producte Agroalimentari – La Tòfona de Castelló; Millor Producte Elaborat – Formatge de Castelló; Premi a la Investigació Gastronòmica – Projecte Gasterra; Premi Xef de l’Any – Manu Yarza (Yarza, València); Premi a Millor Cap de Sala – Francesca Baccon (Quique Dacosta); Premi a Jove Talent – Jorge Lengua; Premi a la Trajectòria – Maipi (València); Premi al Món del Vi – Yelko Suárez (Arrels, Sagunt); Premi Comunicació Gastronòmica – Ediciones Plaza; Reconeixement Especial a Alacant com a Ciutat Gastronòmica. Les categories de Millor Producte Agroalimentari, Millor Producte Elaborat i Investigació Gastronòmica han sigut introduïdes per primera vegada enguany.
El president de l’Acadèmia de Gastronomia de la Comunitat Valenciana, Sergio Terol, ha volgut posar el focus en la importància de “entendre la gastronomia com un fet cultural. Això implica anar més enllà del restaurant per a treballar també en el sector primari i els mercats, amb actuació directa en àmbits com la formació, la investigació i la divulgació”.
“La gastronomia és una eina per a preservar la idiosincràsia que ens caracteritza, així com una manera de protegir el paisatge i les relacions que el sostenen”. Perquè segons reivindica la institució, “menjar no és només nodrir-se. És compartir, transmetre coneixement i construir identitat. I en eixe sentit, l’Acadèmia vol ser un espai que connecte tradició i contemporaneïtat des de la cultura”, ha sostingut Terol.
Castelló, territori gastronòmic
La celebració de la gala a Castelló ha tingut com a argument principal projectar la ciutat com a territori gastronòmic en el conjunt de la Comunitat Valenciana. Això reforça el paper dels seus productors, cuiners i entitats, que són ambaixadors d’un paisatge divers, sostenible i profundament lligat a la seua cultura alimentària. I, després de l’acte de lliurament dels premis, els assistents han gaudit d’un gran còctel gastronòmic, concebut com un recorregut per la província, a través dels seus productes, elaboracions i paisatges, amb presència de diferents productors i professionals del sector agroalimentari.
Nova imatge corporativa de la AGCV
L’acte ha servit també per a la presentació de la nova imatge corporativa de l’Acadèmia de la Gastronomia de la Comunitat Valenciana, que ha exposat Carlos Pujadas, vicepresident de la institució.
Informació i Foto Ajuntament de Castelló