Beatriz Gascó: “La certificació automàtica del valencià fomenta l´estudi de la nostra llengua sense imposicions”
La portaveu d’Educació del Grup Parlamentari Popular a les Corts, Beatriz Gascó, assegura que “la certificació automàtica del valencià fomenta lʻestudi de la nostra llengua sense imposicions”. La diputada considera que aquesta iniciativa del Consell “atorga un reconeixement just als que han demostrat la seua competència en valencià”.
La mesura, posada en marxa aquesta setmana, permetrà a més de 337.000 estudiants que van aprovar anteriorment l’assignatura de valencià a Secundària, Batxillerat oa la Prova d’Accés a la Universitat, obtenir-ne el certificat de nivell B2 o C1. No caldrà fer tràmits complicats ni pagar taxes, només hauran de registrar una sol·licitud telemàtica a través de la web habilitada per la Generalitat. A partir daquest curs 2024-2025 seran els centres educatius els que expediran dofici aquests certificats.
D’aquesta manera, es reconeixerà el nivell A2 als qui hagin superat els 6 cursos d’Educació Primària, el nivell B1 als qui hagin aprovat els 4 cursos de l’ESO, el nivell B2 als qui hagin completat els 2 cursos de Batxillerat i el nivell C1 a qui obtinguessin un 7 o més a l’assignatura de valencià a Batxillerat oa la Prova d’Accés a la Universitat (PAU).
“És una mesura que premia l´esforç dels joves i fomenta l´ús del valencià de forma positiva, lluny de la imposició que es va viure durant el Govern del Botànic”, assenyala Gascó. Aquesta certificació automàtica està recollida a la Llei de Llibertat Educativa, la qual reconeix el valor del valencià en el currículum dels estudiants. “El Consell de Carlos Mazón està compromès amb la promoció i el respecte cap a la nostra llengua i aquesta mesura és una mostra clara de com es pot incentivar el seu aprenentatge sense necessitat de forçar els alumnes”, ha afegit.
La parlamentària del PP destaca l‟impacte positiu d‟aquesta iniciativa en l‟ús social del valencià, especialment entre la joventut de la Comunitat Valenciana. Amb el Botànic, l’ús del valencià es va desplomar. El 2015, un 29% de la població parlava valencià habitualment, però el 2021 aquesta xifra va caure al 21,5%. A l’àmbit social, l’ús de la nostra llengua va passar del 24,9% al 17,5% en el mateix període”, ha recordat Gascó. “La imposició no funciona, mentre que els incentius i el reconeixement ajuden a recuperar lʻinterès per aprendre i utilitzar el valencià”, constata.
A més, la diputada popular ha ressaltat que aquesta mesura beneficiarà especialment l’alumnat de les comarques castellanoparlants, que podrà veure reconegut el seu nivell de valencià. “Volem que tots els joves, independentment del lloc on estudiïn, se sentin incentivats a aprendre i utilitzar el valencià des del respecte i l’afecte que la nostra llengua es mereix”, ha conclòs.
Informació i Foto: PP Comunitat Valenciana