Alacant True Crime un nou festival de ficció i no ficció criminal
Cada any se celebren al llarg de la geografia nacional una cinquantena de festivals de gènere negre i criminal, i, aquest octubre, se suma al circuit una proposta singular i diferent. Es tracta d’ALACANT TRUE CRIME, un nou esdeveniment que neix amb vocació de descobrir els amants de la ficció i no ficció criminal tots els secrets d’allò que el públic ja veu -i suposadament coneix- a través de sèries de televisió, podcasts, diaris i llibres.
Els dies 18, 19 i 20 d’octubre, se citaran a Alacant els millors professionals de la criminologia com ara Vicente Garrido o Paz Velasco i també grans periodistes i informadors de successos com Teresa Domínguez, Manuel Marlasca o Luis Rendueles. Aquests dos últims formen tàndem en un dels podcasts més escoltats al nostre país, Territori Negre.
El món audiovisual estarà representat a ALACANT TRUE CRIME per algunes de les grans sensacions de la temporada. En concret, no faltarà a la cita Ramón Campos, showrunner d’El Caso Asunta, El Caso Alcàsser o Com caçar un monstre, i que també ha treballat la ficció amb Fariña, Elit o Les Noies del Cable. Així mateix, la representació audiovisual de la Comunitat anirà a càrrec dels responsables de L’Hora Fosca, que acaba d’estrenar quarta temporada a Àpunt i que retrata els crims que ens toquen de més a prop.
Completaran l’alineació escriptors de ficció com Jordi Llobregat i altres que, a més d’escriure novel·les, s’endinsen en terrenys com la crònica negra (Mariano Sánchez Soler), l’advocacia penal (Enrique Botella) o els podcasts de true crime (com Blas Ruiz, copresentador de l’exitós Crim i Carrillo), a més del Doctor en Cinema i Acadèmic de la real Acadèmia del Cinema Espanyol, Pau Gómez.
Temàtiques molt variades i interessants en una trobada inèdita
La naturalesa d’aquest nou festival, amb un èmfasi especial en el true crime però sense abandonar la ficció criminal, permet que es puguin abordar gran varietat de temàtiques: des de l’ètica periodística mitjançant crims reals, fins al present i futur dels mitjans audiovisuals entorn del gènere, la relació entre la ficció i la no ficció, i l’anàlisi dels casos més cridaners a càrrec dels principals investigadors.
Espai Sèneca acull la majoria de les activitats, amb el complement de les Biblioteques municipals
El festival arreplega una dotzena d’activitats diferents amb un total de tretze convidats. El gruix dels esdeveniments i trobades tindran lloc a Espai Sèneca, una instal·lació singular que acollirà aquesta primera edició d’ALACANT TRUE CRIME. Així mateix, dos clubs de lectura amb la presència dels autors es duran a terme a les biblioteques municipals, que complementaran un programa molt complet.
La regidora de cultura, Nayma Beldjilali, destaca que “aquest subgènere literari i audiovisual que barreja eines de la ficció amb fets reals es troba en ple apogeu i desperta un gran interès pel que hem realitzat aquesta aposta dins del gènere negre”. L’edil ha animat alacantins i visitants a acostar-se a l’Espai Sèneca per assistir a unes jornades que «prometen ser molt interessants pels convidats i els temes que s’abordaran».
Així mateix, el director del festival, Santiago Álvarez, es mostra satisfet pel programa d’aquesta nova edició i ha esmentat que “és una oportunitat d’apropar el món de la ficció i no-ficció criminal a lectors i espectadors, uns fets que són presents a el nostre voltant i que cal abordar amb responsabilitat, però també amb detall. El true crime no només ens ajuda a entendre millor qui som com a individus, sinó també qui som com a societat”.