El Museu de les Ciències acull la conferència ‘Intentant crear matèria fosca al laboratori: l’LHC del CERN com una finestra a l’univers profund’
La Ciutat de les Arts i les Ciències en col·laboració amb l’Institut de Física Corpuscular (IFIC), CSIC-Universitat de València, celebra per vuitè any el Dia de la Matèria Fosca amb la conferència “Tractant de crear matèria fosca al laboratori: l’LHC del CERN com una finestra a l’univers profund”, impartida per la doctora 27 d’octubre a les 19.00 hores a l’Auditori Santiago Grisolía.
La cosmologia moderna revela que la matèria a què estem acostumats, formada per àtoms, només representa una petita part dels ingredients de l’univers. El 25% de l’energia del cosmos està dipositada en una substància que anomenem “matèria fosca”, i un sorprenent 70% està format per una cosa més misteriosa encara al que ens referim com a “energia fosca”. Ambdues substàncies són invisibles i aparentment ens travessen sense que les notem, però podem saber que hi són pels efectes de la seva gravetat.
Cada any, el 31 d’octubre, la comunitat científica celebra els avenços a l’estudi d’aquesta ‘majoria invisible’ del nostre cosmos, i per això els científics han batejat aquell dia com el Dia de la Matèria Fosca. Des del 2017, la Ciutat de les Arts i les Ciències i l’Institut de Física Corpuscular (IFIC), un centre mixt de la Universitat de València i el CSIC, se sumen a la celebració d’aquest dia amb activitats de divulgació per al públic general que tenen com a objectiu que tothom pugui aprendre una mica sobre aquest 95 % de l’univers que encara és tan desconegut.
A la seva conferència, la doctora Torró explicarà com s’està intentant fabricar matèria fosca a l’LHC, el gran accelerador de partícules del CERN.
Si la matèria fosca està formada per partícules, com la matèria a què estem acostumats, aquestes partícules haurien de poder crear-se als acceleradors de partícules. La idea dels investigadors del CERN és utilitzar aquesta màquina, que ja fa més de 15 anys que està en funcionament, per produir i identificar aquestes partícules. Si ho aconsegueixen estarien donant resposta a una de les grans preguntes de la cosmologia: de què està feta la matèria fosca?
Informació i Foto: Generalitat Valenciana