Cultura

El MUBAG ofereix un exhaustiu recorregut pel paisatge alacantí del segle XIX sota el prisma de Didier Petit

El Museu de Belles Arts d’Alacant ha inaugurat l’exposició Instants. La captura del temps a l’obra de Didier Petit’, una recopilació que posa en valor l’obra de l’artista com a document gràfic únic i excepcional del paisatge alacantí de mitjans del segle XIX.

El diputat de Cultura, Juan de Dios Navarro, ha presentat aquest matí la mostra comissariada pel director del MUBAG, Jorge A. Soler, amb Mª José Gadea, tècnic del museu, i Inma Guilló. L’acte també ha comptat amb la intervenció de l’alcalde d’Alacant, Luis Barcala, i l’assistència de l’alcaldessa de Crevillent, Lourdes Aznar. “Per a la Diputació és una satisfacció incentivar i donar suport a projectes que realcen el nostre cabal cultural i perduren com a testimonis extraordinaris de la història de la província com aquest llegat artístic de Didier Petit de Meurville, una selecció d’obra adquirida recentment per al seu estudi, conservació i difusió al MUBAG”, ha manifestat Navarro.

Com ha explicat Soler, “el discurs expositiu pren com a punt de partida l´aportació artística de Didier Petit per mostrar l´evolució del paisatge cultural alacantí”. A la seva mirada pictòrica se sumen les primeres experiències fotogràfiques a la província a finals del segle XIX i principis del XX amb les reproduccions de fotografies estereoscòpiques, algunes inèdites fins ara, i reproduccions de Jean Laurent i de Paco Sánchez.

Tant el diputat com la resta d’intervinents han tingut paraules d’afecte i pesar cap a Carlos Balsalobre, mort recentment, i la col·laboració del qual amb aquesta exposició a través d’una sèrie de fotografies ha suposat el seu darrer treball i un destacat llegat cultural per a la província. “El territori en aquests 175 anys ha anat evolucionant i transformant-se, però els vestigis d’aquell segle XIX han quedat plasmats actualment a la darrera feina de Balsalobre, amb les seves fotografies d’edificacions antigues en què se centra a ressaltar les textures i els detalls que ens passen desapercebuts en el trànsit diari per la ciutat”.

En total, la mostra la componen 22 pintures, que inclouen un retrat de Didier Petit vestit de cònsol realitzat per Manuel Ojeda, un dibuix a tinta, quinze fotografies de Balsalobre i reproduccions procedents de la col·lecció de Pedro Picatoste, de l’Arxiu Municipal d’Alacant i de la Biblioteca Nacional. A més, s’exposen altres peces com una càmera de fotos, visor estereoscòpic i 4 plaques estereoscòpiques, 2 llanternes màgiques i 6 plaques a color per a les llanternes de les col·leccions de Picatoste i Luis Colombo.

L’exposició es divideix en tres blocs temàtics. Al primer bloc es reuneixen les pintures dedicades a la ciutat d’Alacant amb el títol Didier Petit de Meurville, artista i cronista de la ciutat. La ciutat conservava les muralles i els baluards defensius de la Guerra del Francès (1808-1814) i el nucli urbà s’havia reorganitzant per atendre les necessitats de la densa població: es va aixecar el Passeig de la Reina i es van construir edificis com el Teatre Principal o la Plaça de Bous, entre d’altres. Tot això queda plasmat als seus llenços al costat del port d’Alacant, que a més compta amb un esbós realitzat a tinta donat per Francisco Marqués el 2024.

El segon bloc se centra en altres localitats properes: Elx i Crevillent, l’exotisme que va captivar el diplomàtic. Les perspectives preses al?aire lliure per Didier Petit se centren en l?aspecte bucòlic d?aquestes dues localitats que aviat iniciarien el seu progrés industrial. L’artista retrata amb pinzellades, unes minucioses i altres més soltes, els monuments, els habitants i la flora locals amb molt detall. Un pioner a la nostra terra en el tema del paisatge.

La tècnica fotogràfica amb Testimonis dun temps en blanc i negre i La llanterna màgica integra el tercer bloc. El salt a principis del segle XX va ser espectacular a la tècnica i al desenvolupament de les primeres màquines de fotografia i de projecció, com les llanternes màgiques.

Didier Petit de Meurville (1793-1873) va ser un diplomàtic i pintor francès que va treballar com a vicecònsol de França a Alacant entre 1848 i 1857. Durant la seva estada va capturar en gouaches i olis, paisatges i escenes costumistes de la província creant un valuós testimoni visual del segle XIX. Amb un realisme i un detall sorprenent, el seu treball mostra instantànies de paisatges urbans i d’horta d’Alacant, Crevillent i Elx que el van captivar.

Informació i Foto: Diputació d’Alacant

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint