El Consorci de Museus obre el termini perquè els centres educatius de la Comunitat Valenciana s’adhereixin a la xarxa PLANEA d’art i escola
El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) ha obert una nova convocatòria per als centres educatius de la Comunitat Valenciana que es vulguin adherir a la xarxa PLANEA d’art i escola.
Fins al 4 de setembre hi ha temps per sol·licitar participar en un projecte que el passat any va donar cabuda a 105 centres i que, en aquesta edició, s’adreça a més de 125 escoles, amb una estimació de 12.000 alumnes d’Infantil, Primària i Secundària.
PLANEA cerca la interacció entre docents, alumnat, famílies, artistes, institucions culturals i educatives per promoure les pràctiques artístiques a l’escola pública de manera transversal.
El director gerent del Consorci de Museus, Nicolás Bugeda, ha ressaltat la importància d‟un programa que entén l‟art “com una eina útil dins de les aules ja que, a través de la creativitat, es poden treballar diferents aspectes de l‟educació de nens i adolescents i propiciar el seu creixement personal a través de l‟art”.
Bugeda ha recordat que PLANEA és una xarxa estatal en què la Comunitat Valenciana està immersa a través del Centre del Carme i de la Universitat Politècnica de València (UPV), cosa que permet “tant a les institucions culturals que participem com a les escoles estar connectats amb altres agents i altres pràctiques artístiques consensuades des de l’àmbit nacional”.
PLANEA és un projecte impulsat per la Fundació Daniel i Nina Carasso de Madrid, a més del Centre del Carme participen Pedagogies Invisibles a la Comunitat de Madrid i ZEMOS98 a Andalusia, amb intenció d’expandir aquesta xarxa a altres comunitats.
Recursos artístics i pedagògics
A través de PLANEA el Centre del Carme oferirà al curs 2025-2026 diferents elements de treball com a caixes de recursos dissenyades per diferents col·lectius d’artistes, que s’encarreguen de guiar el seu treball a l’aula; programes dacompanyament i tallers específics.
En aquesta edició les caixes de recursos proposen explorar qüestions com ara la diversitat, les migracions, el medi ambient o la relació amb l’espai públic a través de la performance, l’escultura, el tèxtil o l’audiovisual.
Per als docents infantils s’han creat dues caixes de recursos. D’una banda ‘P.L.A.F. Pràctiques Lliures d’Art i Ficció’, de La Líoparda, proposa explorar el cos, l’espai i els objectes a l’aula mitjançant pràctiques d’arts vives i performatives amb una mirada feminista i cap a la diversitat.
Per la seva banda, l’artista Reyes Pe, planteja amb Fronteres. Exercicis per a la construcció de mons’, un joc de construcció on imaginar la dissolució de fronteres a través de peces escultòriques manipulables a gran escala.
Amb ‘Travessies del fil: Rutes tèxtils a l’escola’, d’Angie Giaverini, el professorat de Primària convidarà a reflexionar sobre les migracions d’espècies d’animals i humans a través de la tècnica tèxtil de les xarpelleres xilenes.
Les propostes adreçades a secundària aprofundiran en el reciclatge i la relació dels joves amb lespai públic.
‘Fem! Els confins del rebuig’, dissenyada pel Menú de la Ciutat Rural, utilitza el menjar i la imaginació com a eines per qüestionar què es considera residu i quin recurs. Un exercici per reconèixer les possibilitats de transformació del que rebutgem i afrontar el problema del malbaratament i la recerca de noves maneres de reconnectar-nos amb la natura i els seus cicles.
‘Relata. Com situar narratives a l’espai públic”, ideada per Carpe, convida els adolescents a través d’audiovisuals, recorreguts en grup i mapes, a explorar-ne l’entorn i reflexionar sobre el seu paper a l’espai públic.
El termini d‟inscripció arrenca el 4 de juliol a través de la pàgina web del CMCV.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana