L´Associació Espanyola de Pediatria premia un estudi d´investigadors de Castelló sobre el pinçament del cordó umbilical
El 71è Congrés Nacional de l’Associació Espanyola de Pediatria ha premiat l’Estudi Cordón, un treball de recerca realitzat per professionals sanitaris de l’Hospital Universitari La Plana de Vila-real i professors de la Universitat CEU Cardenal Herrera de Castelló (CEU UCH) que analitza el temps òptim de pinçament del cordó umbilical després del part.
Aquest treball, que ha rebut el premi a la millor comunicació entre les més de 1.800 comunicacions científiques nominades, té com a títol Quin és el temps òptim per al pinçament del cordó umbilical? i ha estat dirigit pel pediatre de l’Hospital de la Plana i professor del Grau en Medicina de la CEU UCH, Pasqual Gregori, en col·laboració amb investigadors d’aquest hospital i del Grup de Recerca en Resultats de Salut (GIRS) de la CEU UCH, del qual també n’és membre, i de la Universitat de València (UV).
Segons conclou l’estudi premiat, als països de característiques socioeconòmiques similars a les d’Espanya, el pinçament demorat del cordó umbilical hauria de ser l’estàndard en l’atenció del part per a nadons a terme, aquells amb un període normal de la gestació, i nadons prematurs tardans, nascuts entre les 34 i 36 setmanes de gestació.
En aquest sentit, el doctor Gregori ha explicat que el pinçament tardà “guarda relació amb l’augment dels dipòsits de ferro als nadons que garantiran una disponibilitat del mineral que és essencial durant els primers mesos de vida, període crucial del desenvolupament de múltiples sistemes, entre els quals hi ha el sistema nerviós central”.
La investigació assegura que el volum extra de sang millora l’estabilitat hemodinàmica necessària per a una transició adequada a la vida extrauterina i també augmenta la quantitat de cèl·lules mare que, en transferir-se al nounat, poden intervenir en la reparació d’òrgans i sistemes en etapes precoces del desenvolupament, “sense que s’hagi associat cap perjudici per a mare i nadó”, ha afegit el pediatre.
Cinc minuts sobre el tòrax de la mare
Per tant, segons l’estudi, la pràctica de demorar el pinçament del cordó umbilical “és la mesura universal més econòmica i fàcil d’implementar, alhora que brinda els beneficis més grans a curt i llarg termini en la salut infantil i respecta la fisiologia del binomi mare-fill”.
En relació amb aquest temps, l’OMS i diversos organismes internacionals aconsellen esperar tres minuts que la transfusió placentària tingui lloc en un nounat que es va adaptant a la vida extrauterina, tot i que seguint les conclusions de l’estudi, “la nostra investigació aporta nous coneixements, en demostrar que, si el nounat es diposita sobre el tòrax-abdomen, placentària és més lenta i necessita un mínim de cinc minuts en un cordó que segueix bategant”, ha afirmat el doctor Gregori.
El treball s’ha realitzat a partir de les prop de 2.000 mostres preses a 195 binomis de nadons a terme i prematurs tardans, ia les seves mares, a la maternitat de l’Hospital Universitari La Plana.
L’equip de la investigació guardonat també està integrat per la professora de Ciències de la Salut de la CEU UCH i investigadora principal del GIRS, Paula Sánchez; el matró Blas Javier Orenga i la infermera Sonia Sales, de l’Hospital de la Plana; el pediatre de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València Emilio Monteagudo; la professora i investigadora de la Universitat Nacional de la Patagònia Sant Joan Bosco d’Argentina Mª Angélica Fajardo; i l’investigador de la UV Rafael Fernández-Delgado.