Cultura

La Fira Valenciana de la Música creix artísticament i professionalment i enforteix els seus lligams amb la ciutat de Castelló

La sisena edició de la Fira Valenciana de la Música es va tancar ahir diumenge al teatre Principal de Castelló amb l’espectacle per a públic infantil ‘My Baby is a Queen’ de la companyia La Petita Malumaluga. L’obra, que es va representar en tres horaris diferents amb gran èxit d’assistència, va posar el punt final a quatre jornades que han combinat els concerts i les activitats professionals, i que han tingut un balanç d’assistència als concerts que supera les 14.000 persones, i més de 450 professionals inscrits (un 25 % més que l’any passat).

En el terreny artístic, el Trovam – Pro Weekend va tornar a oferir l’oportunitat de gaudir amb projectes musicals consolidats i emergents. Així, entre els primers cal destacar la presència de La Habitación Roja, Julio Bustamante, Mafalda o Cuello. D’altra banda, el públic va poder conéixer de primera mà les propostes d’Amorante, Jonatan Penalba, Smile, Museless o Els Jóvens. En el vessant professional, la Fira ha tornat a comptar amb representants institucionals, experts i acadèmics per tal d’analitzar el present i el futur d’aquest sector cultural i econòmic.

La Fira Valenciana de la Música està organitzada per l’Institut Valencià de Cultura de la Generalitat Valenciana en col·laboració amb l’Ajuntament de Castelló, la Diputació de Castelló i la Valencian Music Association (VAM!). La iniciativa forma part del programa de desenvolupament estratègic “Fes cultura” de la Generalitat Valenciana i compta amb el suport de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), d’À Punt Mèdia i de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies. També hi participen altres organismes com ara l’Associació de Promotors de la Comunitat Valenciana (MusicaProCV) i l’Associació Valenciana de Sales de Música en Directe (En Viu!).

La indústria musical a debat

El conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Castelló, Verònica Ruiz, i el director de la Fira Valenciana de la Música, Joan Gregori Maria, van ressaltar en l’acte inaugural la importància d’aquesta cita com a punt de trobada dels professionals del ram, alhora que situa Castelló com a epicentre de la música durant quatre dies i fomentadora de la vertebració del territori.

La directora adjunta de música de l’Institut Valencià de Cultura, Marga Landete, va presentar als assistents el ‘Catàleg de la música valenciana’, quatre volums de directori pràctic que recullen la quasi totalitat dels grups valencians en actiu dividits en les categories següents: Música Popular, Tradicional, Jazz, Clàssica, Barroca, Contemporània i Altres Músiques.

Les jornades han servit també per a fer una diagnosi sobre els reptes de futur i sobre quin paper han de jugar les institucions, el públic, els professionals i els mitjans de comunicació. La taula de debat sobre “projectes de futur” va servir al professor José María Nacher de la Universitat de València per anunciar el conveni de col·laboració obert amb la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana, sobre l’ocupabilitat dels músics de la federació, que amb 40.000 músics, 60.000 alumnes i més de 200.000 socis presents en el 95 % dels municipis d’Alacant, Castelló i València de més de 500 habitants, conformen un projecte social i educatiu únic en el món i són el principal agent cultural de la Comunitat.

També s’han abordat els projectes turístics al voltant de la música i la importància d’aquesta activitat per a les ciutats. En aquest sentit, el secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, va anunciar en el marc del programa Mediterranew Fest que treballen amb un informe econòmic intern que revela l’impacte dels festivals a la Comunitat Valenciana amb un retorn de 380 milions d’euros i 1 milió de visitants, i a la vegada augura un futur en aquest sector en el qual competiran les propostes que siguen capaces de treballar amb continguts de valor afegit en destinacions turístiques intel·ligents. Així mateix, s’han plantejat qüestions que afecten els festivals i la música en directe.

Per la seua banda, la directora general d’À Punt, Empar Marco, va desvelar en la seua intervenció la creació d’una segona emissora de ràdio per À Punt dedicada exclusivament a la música.

Novetats de l’edició 2018

Entre les novetats d’enguany més destacade, figuren la realització de diversos tallers pràctics per a les persones inscrites. D’aquesta manera, diversos especialistes han parlat de la contractació internacional d’artistes, del règim jurídic dels artistes, del foment de la paritat als escenaris i a les oficines, del règim fiscal de les professions de la música, i de les eines digitals per tal d’optimitzar la promoció d’esdeveniments musicals.

Finalment, s’ha de destacar la celebració de més de 160 ‘speed meetings’ (rondes de contacte de 5-7 minuts) entre promotors, discogràfiques, programadors i artistes. A més, la Fira va acollir el lliurament dels primers Premis Carles Santos de la Música Valenciana i va ser l’escenari escollit per a la presentació de la revista commemorativa del desé aniversari del portal castellonenc Nomepierdoniuna i dels festivals emac.2019 de Borriana i Benicàssim Blues Festival.

Una oferta musical diversa i descentralitzada

El públic del Trovam – Pro Weekend ha pogut escollir entre més de 50 propostes artístiques i de diversos escenaris amb òptimes qualitats de so i il·luminació. En primer lloc, els diversos espais de l’Auditori de Castelló van conjugar intèrprets consolidats i emergents. Entre els primers, cal destacar l’electricitat de La Habitación Roja, que posava de llarg el disc ‘Memoria’ a la Sala Simfònica; la delicadesa de Julio Bustamante i Lavanda; i la contundència de Cuello. D’altra banda, els joves Belako van aconseguir fer ballar els assistents des del primer moment; Amorante va sorprendre amb la seua fusió de melodies tradicionals basques i ‘loops’; Clara Peya va desmitificar l’amor romàntic a colps de piano; i la Borriana Big Band va oferir un repertori de música valenciana en clau de jazz.

Durant la jornada de dissabte, la música es va estendre pels carrers i places de la capital de la Plana. Pel matí, les condicions meteorològiques van obligar a traslladar l’actuació de Canta Canalla i l’espectacle ‘Mans Manetes. L’Alguer: paraules, cançons i veus de minyons’ al Menador. Tanmateix, una vegada va desaparéixer la pluja, l’escenari À Punt situat a la plaça de l’Hort dels Corders va viure exhibicions de muixerangues i les actuacions de Jonatan Penalba, Els Jóvens i Roba Estesa davant de centenars de persones.

Per la nit, l’activitat es va traslladar a la Plaça Major de Castelló. Els ritmes urbans de Cactus i Periferia Norte amb JazzWoman van servir per a calfar l’ambient. Els assistents també van poder ballar al ritme de les cançons d’Ebri Knight, immersos en la la gira ‘Guerrilla’; Mafalda, que presentava el seu últim treball ‘Palabras forman caos’; i VaDeBo, que va oferir una emotiva actuació per tal d’acomiadar-se dels escenaris.

El futur de la Fira Valenciana de la Música

El Trovam – Pro Weekend no ha deixat de créixer de manera constant i sostenible al llarg de les seues sis edicions. D’aquesta manera, el certamen s’ha consolidat definitivament en l’agenda cultural i professional valenciana i comença a tindre una presència destacada en el mapa musical estatal. En aquest sentit, cal destacar la participació d’organismes com ara l’Associació de Promotores Musicales (APM) o la Associació de Sales de Música ACCES que han fet reunions sectorials a la mateixa fira. Pel que fa a la programació musical, els concerts s’han obert cada vegada més cap a un públic divers en edats i gustos, i s’han combinant artistes consagrats amb grups emergents.

 

 

 

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint