La Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport ha resolt destinar una ajuda directa de 80.000 euros a la Federació d’Esports Adatats de la Comunitat Valenciana per continuar donant suport al programa Hospi.Esport, segons s’ha publicat al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana ( DOGV).
L’objectiu d’aquesta iniciativa és fomentar la salut i la integració mitjançant l’activitat física adaptada, a fi de millorar la qualitat de vida de persones amb mobilitat reduïda que estan ingressades a centres hospitalaris, així com a pacients amb seguiment extrahospitalari.
En concret, està dirigit específicament a millorar les condicions de vida de persones amb discapacitat física com tetraplegia, paraplegia, espina bífida o persones amputades i multiamputades, amb malalties musculars i reumatològiques, o paràlisi cerebral, entre d’altres.
També s’hi inclouen persones amb discapacitats psíquiques i sensorials (discapacitat auditiva, visual) o amb dificultats de caràcter fisiològic o orgànic, com persones transplantades o politransplantades.
Hospi.Esport es desenvolupa des d’una visió d’equip interdisciplinar amb implicació dels professionals de la salut i l’educació física. Possibilita a l’usuari abandonar l’ambient estrictament hospitalari per realitzar la seva activitat física en altres instal·lacions compartides amb tota mena d’usuaris.
A través d’una xarxa d’Escoles d’Inici a l’Esport Adaptat, els usuaris poden desenvolupar una varietat d’activitats al mateix recinte hospitalari oa instal·lacions esportives properes, des de la perspectiva de l’activitat física i l’esport de base.
Això els proporciona un temps de lleure actiu i agradable i contribueix a la conservació i millora de les capacitats físiques i mentals, augmenta la seva autoestima i afavoreix el procés de socialització.
Per tot això, aquest programa, engegat l’any 2000, juga un paper important en els plans de rehabilitació i integració social de persones discapacitades.
Està desenvolupat per la Federació d’Esports Adaptats de la Comunitat Valenciana, que és l’única federació esportiva competent a l’esport per a persones amb discapacitat física pròpiament dita, amb paràlisi cerebral, amb discapacitat auditiva, amb discapacitat visual i persones amb discapacitat física, fisiològica o orgànica.
Objectius
Lobjectiu principal del programa és afavorir el procés de readaptació funcional i reinserció social a través del treball físic i la fisiologia de lesforç, des dun concepte de salut integral (físic, recuperació psíquica i relació social) en pacients amb malalties cròniques discapacitants.
L’ajuda de la Generalitat anirà destinada a sufragar les despeses ocasionades en el desenvolupament de les diferents activitats físiques i esportives que engloba Hospi-Esport, com a activitats aquàtiques, poliesportives, teràpies eqüestres, busseig i altres modalitats esportives en cadira de rodes, a les diferents instal·lacions esportives.
Entre aquestes despeses hi ha les derivades de la contractació de personal tècnic per poder dirigir i desenvolupar-les, desplaçaments, material esportiu fungible, equipacions, assistència sanitària, neteja, coordinació d’activitats, avituallaments i restauració, material de muntatge, equipacions i serveis audiovisuals, material didàctic , activitats d’animació, adequació i manteniment de les instal·lacions, entre d’altres.
Des del començament, el programa ha acollit més de 9.200 pacients i aquest any es preveu augmentar en més de 400 que, a més d’aconseguir el seu benefici físic i integració social, redueixen les estades hospitalàries i la despesa farmacològica.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana

