El Pla Territorial d’Emergències de la Comunitat Valenciana, actiu des de dimarts passat, coordinarà un dispositiu d’acollida per a l’arribada dels vaixells Dattilo, Aquarius i Orione que inclou a metges de la Conselleria de Sanitat i altres efectius sanitaris, a més de voluntaris de la Creu Roja, traductors, acompanyants i forces de seguretat.
En total, 2.320 actuants integren aquest dispositiu d’acollida per rebre a les 630 persones a bord d’aquestes tres embarcacions, que previsiblement arribaran al Moll Un del Port de València a les 6, les 9 i les 12 hores d’aquest diumenge, respectivament.
El subdirector general d’Emergències de l’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, Jorge Suárez, ha precisat en roda de premsa que el passatge desembarcarà en grups de vint després d’un contacte inicial a bord amb personal sanitari per determinar prioritats. Així, es realitzarà un triatge amb personal de la conselleria de Sanitat i efectius de sanitat exterior per determinar quines persones necessiten atenció mèdica.
Accés al Sistema Nacional de Salut
«La prioritat serà l’atenció sanitària, independentment de qualsevol altra consideració», ha apuntat Suárez, que ha afegit que «si calgués fer una derivació amb caràcter immediat, tots els altres processos lligats a les forces i cossos de seguretat quedarien supeditats «.
Segons la previsió de l’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, aproximadament un centenar dels membres del passatge són menors, 11 d’ells amb edats inferiors als 13 anys. A més, segons ha indicat Suárez, en les embarcacions viatgen almenys 7 dones embarassades.
«Totes les persones a les que es derivi al sistema sanitari públic, tindran en aquest moment una targeta sanitària pública», ha afirmat Suárez, que ha afegit que, en el cas de la resta del passatge, l’aniran obtenint a mesura que entrin en contacte amb el sistema sanitari.
En cas de no necessitar atenció mèdica, ha explicat, les persones passaran a una zona d’espera en la qual es procurarà, amb voluntaris de Creu Roja, un primer suport psicològic.
«En tot moment hi haurà un equip de traductors, d’anglès, francès i àrab, i un equip per atendre altres necessitats culturals o religioses», contemplades «des del primer moment», ha assegurat.
Composició del dispositiu d’acollida
El responsable d’Emergències ha indicat que, de les 2.320 persones desplegades aquest diumenge, hi ha al voltant de 1.000 voluntaris de la Creu Roja, 400 traductors d’acompanyament i 70 traductors jurats, 356 policies nacionals, 150 membres de personal de la Conselleria de Sanitat Universal i salut Pública a més de 15 de sanitat exterior, 120 policies de la Generalitat, i aproximadament un centenar de guàrdies civils.
Com a part de l’atenció al passatge, també hi seran presents efectius de les conselleries de Polítiques Inclusives i de Transparència. D’altra banda, personal de l’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències costat de l’Autoritat Portuària i la Marina de València actuaran en coordinació i suport logístic.
A més, Suárez ha indicat que «l’Ajuntament de València va a fer també un paper important aportant recursos propis per tot el control d’accés de la zona de la Marina, i aportant en tasca de llançadora autobusos urbans», així com el suport de la policia local. En matèria de transport cap als diferents centres d’estada segons tipologia, el Centre de Gestió i Seguretat Viària noliejarà 13 autobusos i un microbús, a més d’aquests 5 autobusos urbans posats a disposició per l’Ajuntament.
El subdirector d’Emergències de l’Agència ha citat les recomanacions de l’ACNUR i Creu Roja com a referent en la preparació del dispositiu, per al qual s’ha activat des de dimarts passat amb caràcter de preemergència el Pla Territorial d’Emergència de la Comunitat Valenciana, el que permet, segons Suárez, donar una resposta unificada i tenir a disposició immediata dels recursos necessaris. «El Pla és fonamental per donar una cobertura i activar els processos de decisió d’una manera integrada», ha subratllat, i ha afirmat que s’estan produint regularment reunions de coordinació operativa integrada amb les diferents agències i administracions que participen en l’operació.
Informació i Foto: http://www.gva.es
