La vicepresidenta primera i consellera d’Habitatge, Ocupació, Joventut i Igualtat, Susana Camarero, ha destacat que el Pla VIVE Comunitat Valenciana “converteix sòl públic aturat en vivenda assequible blindada i ja compta a la ciutat de València amb 700 vivendes de protecció pública activades”.
Així ho ha manifestat durant la visita, juntament amb l’alcaldessa de València, M.ª José Catalá, a l’inici de les obres de 91 habitatges de protecció pública que es destinaran a lloguer assequible al barri de Malilla. Allí han estat acompanyades pel secretari autonòmic d’Habitatge, Sebastián Fernández, i el regidor d’Urbanisme, Juan Giner.
La vicepresidenta primera ha assegurat que mentre “altres van impulsar el problema de l´habitatge, el Pla VIVE i aquest Consell construeixen la solució” perquè “augmentar l´oferta d´habitatge protegit és la forma més eficaç de frenar l´alça dels preus”. Camarero ha anunciat que, dins aquest pla, ja hi ha més de 4.800 vivendes protegides en diferents fases i si se sumen les privades, s’arriba al nombre de 6.000. Davant d’això, ha lamentat “les 0 vivendes que va executar el Govern del Botànic”.
La parcel·la que avui han visitat es troba al PAI de Malilla i va ser cedida per l’Ajuntament a la Generalitat, que va licitar en dret de superfície per un termini de 50 anys, prorrogables fins a 75. Ara s’inicia la construcció de 91 habitatges protegits que es destinaran a lloguer assequible.
Susana Camarero ha ressaltat que el Pla VIVE demostra que “la col·laboració interadministrativa i lleialtat institucional funciona, mentre que els atacs i la marginació del Govern de Sánchez, paralitza”.
En aquest sentit, ha animat la ministra i líder del PSPV, Diana Morant, que convidi el Govern central al qual pertany a posar a disposició dels valencians els 2.000 habitatges que la Sareb té a la Comunitat Valenciana. De la mateixa manera, també li ha demanat que “exigeixi al Govern que retiri l’IVA de les promocions que s’estan construint perquè això repercutiria directament en els preus, millorant el parc d’habitatges de la Comunitat Valenciana”.
Caserna d’enginyers
D’altra banda, Camarero ha anunciat la imminent adjudicació de les obres de construcció de 25 vivendes de protecció pública al carrer Quarter d’Enginyers, 3 de València. Davant d’això, la vicepresidenta ha recordat com fa un any el Govern d’Espanya va trencar unilateralment amb la Generalitat el conveni de l’antic Quarter d’Enginyers, que incloïa la construcció de prop de 400 vivendes i va bloquejar un projecte estratègic per a la ciutat.
Durant la visita al barri de Malilla, Camarero ha mostrat la satisfacció de l’avenç del Pla VIVE. Allí ha explicat que només a València s’han activat 736 VPP.
Així mateix, també ha anunciat la licitació avui mateix d’altres aproximadament 14 vivendes al carrer Llarg Caballero, en una parcel·la cedida per l’Ajuntament de València. Aquests habitatges es destinaran a lloguer assequible durant 30 anys i els gestionarà l’adjudicatari que, com a pagament per permuta, proporcionarà un nombre determinat d’habitatges a l’administració. El termini de presentació dofertes finalitza el 12 de maig.
Característiques dels habitatges
Els habitatges del barri de Malilla tindran un a tres dormitoris, encara que el 72% dels habitatges seran de dos dormitoris, tenint en compte les necessitats de les famílies joves. L’edificació comptarà amb 66 places de garatge, 35 trasters, zones verdes i espais comuns. Tot plegat amb una inversió de 12,7 milions d’euros, 3,94 milions dels quals procedeixen de fons europeus.
“Es tracta d’habitatges per a famílies treballadores, joves i persones amb ingressos moderats, en una de les zones de més demanda de València”, ha afirmat Camarero.
Segons ha explicat, aquests immobles sempre formaran part del parc públic i tenen unes regles clares i transparents des del primer dia, amb un preu màxim de 10,5 euros/m2 al mes, un límit de renda d’accés de 6,5 vegades l’IPREM i l’actualització de lentes lligades a l’IPC i sempre notificada. Es tracta de lloguers que aniran des dels 525 euros aproximadament fins als 840 euros al mes.
El procés d’adjudicació s’obrirà un cop finalitzin les obres, previstes per a primera meitat del 2028 i per accedir als habitatges caldrà complir el requisit de transparència que exigeix el Pla VIVE. El sistema dadjudicació inclourà un registre electrònic de sol·licituds, amb número dordre; publicitat obligatòria dels lloguers; i un procés amb fases clares: sol·licituds, baremació, llistes provisionals, reclamacions i llistes definitives.
Tot el procés estarà supervisat per l’Entitat Valenciana d’Habitatge i Sòl (EVHA) i hi haurà una comissió de seguiment permanent integrada per la pròpia entitat i empresa adjudicatària.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana

